Elke week 10 procent meer

Ik heb lang getwijfeld of ik een hele triatlon zou doen. In de fase van mijn leven met vier kinderen onder de 9 en een drukke baan was het niet logisch om dit te doen.

In 2020 besloot ik een hele triatlon te gaan doen en ik had me ingeschreven voor de Grunnman. Deze hele triatlon (3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en 42.2 hardlopen) wordt één ker peer vijf jaar georganiseerd. Ik heb lang getwijfeld of ik een hele triatlon zou doen. In de fase van mijn leven met vier kinderen onder de 9 en een drukke baan was het niet logisch om dit te doen. Ik kwam er bovendien achter dat ik gemiddeld zes uur per week beschikbaar had.

In de grafieken zie je mijn trainingsuren en mijn fitheid in aanloop naar de Total Athlete Challenge Hele Triatlon die ik deed in juni 2020. Want de Speedman ging helaas niet door vanwege Corona.

Ik train gemiddeld zes uur per week

 
De ene grafiek laat zien hoeveel uren ik heb getraind per week, toewerkend naar de hele triathlon in juni 2020. Zoals je kan zien sport ik gemiddeld zes uur per week. Zes uur?! In de wintermaanden waren mijn omvang en intensiteit van de trainingen zelfs nog lager, maar vanaf april weer ietsje hoger. Hoe dichterbij de hele triatlon kwam hoe meer ik ging trainen in tempo’s die ik wilde volhouden tijdens de triatlon. Wat ik hiermee laat zien is dat het soms mogelijk is met een gering aantal uren in de week toch een hele triatlon te volbrengen.

De grafiek laat een heel geleidelijke opbouw zien van mijn fitheid. Deze heb ik gekregen door elke week ietsje meer (omvang) of ietsje harder (tempo) te gaan trainen. Samen steeg hiermee mijn chronische training load, ook wel aangeduid als CTL. Dit is een grafiek op basis van cijfertjes, maar ik voelde me ook echt fitter en sterker worden.  Fitheid is niet slechts in cijfertjes uit te drukken. Het is een ervaren fitheid van jou als atleet, waarbij de cijfertjes ondersteunend kunnen zijn.

Hele triathlon in 10 uur 43

De fitheid die nodig was om een hele triatlon in 10:43 te finishen kwam niet van de één op de andere dag. Hier zijn maanden van training aan voorafgegaan. En in mijn geval jaren van voorbereiding. Ik ben begonnen met een kwart triatlon in Stiens in 2012 en ging elk jaar beter en fitter worden.

Ik ben ervan overtuigd dat bijna iedereen in staat is een triatlon te volbrengen. Sterker nog, het zijn niet per se de meest fitte of meest getalenteerde sporters die dit doel kunnen halen. Het zijn degenen die een stip op de horizon kunnen zetten, er helemaal voor willen gaan en met de juiste veerkracht daar kunnen komen waar ze willen zijn. Een superfitte snelle atleet zal sneller opgebrand raken, omdat het hem of haar niet snel genoeg gaat. De progressie gaat niet snel genoeg, of de duurloopjes gaan niet snel genoeg. Maar degene die letterlijk een lange adem heeft, pijn en tegenslag kan overwinnen, zal zichzelf uiteindelijk over de streep zien komen.

Het viel me op tijdens zowel Kamp van Koningsbrugge als Kamp Waes dat het de triatleten waren die het lang vol konden houden. Ze hadden de juiste combinatie tussen een sterke mindset en duurtraining. Kan jij ook verder kijken dan dit moment van trainen  en geduld opbrengen voor een lange prestatie. Hij of zij weet dat ie zich aan het voorbereiden is op een mega prestatie.

Wil jij een betere atleet worden?

Neem contact op

community

Word sterker en sneller door de op maat gemaakte trainingen van het Community Training Plan

Coaching

Stem jouw doelen af door de persoonlijke coaching en bereid je optimaal voor op jouw wedstrijd of challenge

inspiratie

Beluister de podcasts, doe mee met challenges en lees de artikelen om het maximale uit jezelf te halen

Er is nog meer te lezen

meer te ontdekken

Challenge

Raceverslag Hele Triathlon Winsum 2020

De wekker ging om 4:30. Na een warme, klamme nacht, werk ik een bord havermout naar binnen en.. een bidon met speciale zoutoplossing (dank Mathijs Vallinga!). Ik schrijf #AO1 op mijn hand en ga met broer Hans Janze naar Camping Marenland