Consistent, dagelijks en routinematig bezig zijn met je sport voor de beste prestatie

Hoe kan je een normale weekdag optimaal inrichten voor de prestatie die je voor ogen hebt? En hoe doe je dat als je geen topsporter bent? Met andere woorden: hoe voeg je sporten toe in een druk leven met werk, sociaal leven en andere verplichtingen?

Leer meer over het belang van gezonde routines. Gewoonten. En de consistentie, het dagelijks, routinematig bezig zijn met je sport. Hoe ziet dat er voor Henk uit? Welke routines heeft hij en welke adviezen geeft hij ons mee? 

In de volgende podcasts nemen Henk Galenkamp, top agegrouper en bondsarts van de paralympische zwemmers en Jouke Janze je mee in drie belangrijke aspecten van een Totaal Atleet: Mindset, Prestatie en Voeding.

In de tweede podcast van de serie over de Totaal Atleet staan we stil bij: #Prestatie

Inleiding (Jouke) “Als atleet train je voor een optimale peak performance. Je zet een stip op de horizon, en begint te trainen. Jouw piek, je moment van glorie is tijdens de wedstrijd. In de aanloop ben je bezig met het volgen van je trainingen en het toepassen van je routines. Wij stellen ons ook een doel. Ik ga vanaf 16 januari trainen voor de Marathon van Rotterdam. In 2018 deed ik al eens mee en finishte in 3:48. Nu wil ik gaan voor ene tijd onder de 3 uur 15. Daarna ga ik door trainen voor een hele triatlon in Nederland, waarschijnlijk de Gelreman. Henk, vertel eens wat zijn jouw doelen voor 2023.”

Quotes in deze podcast:

· Als ik echt voor Rotterdam zou gaan, dan zou ik misschien wel 2:35 kunnen lopen

· Het is denk ik de afgelopen 5 jaar dat het met dit fanatisme erin is gegroeid (23:09)

· Misschien een leuke vergelijking: je billen afvegen is ook een soort routine (28:40)

· Ik wil én een goede Ironman neerzetten, én een goede vader en echtgenoot zijn én een hele goeie huisarts zijn (32:14)

· Dan heb ik op een goeie dag wel zo’n 6 a 7 uur trainen op zo’n woensdag (15:25)

Scroll naar boven