Plan je trainingen met key en supporting sessions

Misschien herken je het wel: je wilt graag meer gaan sporten. Maar vind het moeilijk om een week in te plannen. Met name voor de atleten die meer dan 3 trainingen per week willen doen een hele opgave. Bij triathlon moet je alle disciplines trainen: zwemmen, fietsen en hardlopen. Maar ook als je in training bent voor bijvoorbeeld een 10 kilometer hardlopen, een marathon of een Gran Fondo op de fiets, zal je meerdere trainingen per week moeten inplannen.

Time starved athlete

Een van de dingen die hierbij erg helpen zijn je trainingen opdelen in KEY-workouts en SUPPORTING-workouts. Ik las hierover in het boek The fast-track triathlete van Matt Dixon. Het boek is geschreven voor de sporter met tijdgebrek. We zijn immers niet allemaal professioneel sporter. We kunnen niet alle momenten van de dag gebruiken voor één, of zelfs meerdere workouts.

Als druk bezet persoon, met werk, familie en een sociaal leven zal je je trainingen slim moeten plannen. Door gebruik te maken van de key- en supporting sessions krijg je grip op je programma. Zodat je niet aan het einde van de week denkt: ik moet eigenlijk nog hardlopen. Maar dat je aan het begin van de week al weet welke trainingen key zijn, en welke je eventueel kan laten schieten

KEY-workouts

Bij het maken van je trainingsweek, kijk je eerst naar je key-workouts. Dat zijn trainingen die je altijd doet, gefocust, met een specifiek doel. Key-workouts hebben in ieder geval de volgende twee kenmerken:

Always available

Op een tijdstip in de week dat je altijd beschikbaar bent. Je hebt je agenda zo ingericht dat je op dit vaste moment gaat trainen. Het kan zijn dat je dit doet met een club, op een vast trainingsmoment. Of standaard elke vrijdagochtend als je vrij bent. Of in het weekend, vlak voor het eten. Jijzelf en je omgeving weten: dit is het moment waarop jij traint. Tip: blok dit vast in je agenda

Focus

Het tweede kenmerk van een key-workout is: het heeft een heel duidelijke focus. Het bereid je voor op de wedstrijd of doel dat voor je ligt. Bijvoorbeeld trainen voor een 10km wedstrijd. Daarbij kan de key-workout in die week de tempo-interval training van 6x1000m op wedstrijdtempo zijn. Hiervoor ben je gefocust én heb je de dag erna wat hersteltijd nodig. Een key-workout kan ook zijn de techniek zwemtraining in het voorseizoen, die je helpt om te werken aan je zwakke punt.

Supporting sessions

De tweede type trainingen in je week kunnen de supporting sessions zijn. De toegevoegde workouts die je sterker maken. Toch zijn dit trainingen die je een keer zou kunnen overslaan. Je hoeft iets minder gefocust te zijn, en je kan er iets flexibeler mee omgaan. Kenmerken van de supporting sessions:

Sometimes available

Je bent niet altijd beschikbaar. Je week vult zich soms met onverwachte situaties. Of je bent vermoeid, hebt een andere prioriteit die je voor wilt laten gaan. Daarvoor is een supporting session. Het is een training die je kan laten schieten, maar dan wel bewust deze, en niet een key-workout

Focus

De focus van een supporting session is nog steeds jou een betere atleet maken. Als jij een volle trainingsweek hebt, waarbij je met de key-workouts hard gewerkt hebt aan je tempo-duurvermogen. Dan kan een supporting session in die week een techniek training zijn. Hierdoor weet je van tevoren: ik hoef niet helemaal in het rood, maar deze training gaat mij helpen in mijn ontwikkeling een betere atleet te worden

Wil je graag geholpen worden met een trainingschema afgestemd op jouw drukke leven? Kies dan in de webshop voor het Personal Training Plan, of laat je door mij coachen

Scroll naar boven