Samen trainen voor de Ironman Luxembourg 70.3

Sinds eind vorig jaar zijn we met een clubje atleten aan het trainen voor de Ironman 70.3 Luxembourg remich-région moselle. Samen trainen voor dezelfde wedstrijd en met hetzelfde schema geeft verbondenheid en dat is super waardevol in een sport die zich richt op individuele prestaties.

Aanvankelijk zouden we gezamenlijk gaan trainen voor de Challenge Geraardsbergen, maar die werd na het maken van onze plannen helaas gecanceld. Dikke teleurstelling voor iedereen, maar zo veerkrachtig als deze totaal atleten zijn hebben we ons een nieuw doel gesteld! Met hetzelfde groepje trainen we door en bijna iedereen heeft zijn pijlen nu gericht op Luxemburg!

Half Ironman Training Plan

Een halve triathlon doe je niet ongetraind. Na tien weken basis training zijn we vorige week met een nieuw blok gestart. Jouke Janze, onze trainer-coach heeft een specifiek Total Athlete Half Ironman Training Plan gemaakt. We zitten nu een dikke week in de Build Fase. Dit blok is voorbereidend op de wedstijdspecifieke trainingen.

Veel zone 2 onderdelen in de trainingen om het lange duur uithoudingsvermogen op te bouwen, een belangrijk aspect van deze lange afstandsraces. Maar ook lage cadans trainingen, heuveltrainingen en kracht-trainingen bij het zwemmen, met bijvoorbeeld paddles voor extra kracht.

De Road 2 Luxemburg atleten van links naar rechts: Gerben Wassink, Jitze van der Vinne, Eveliene Heerema, Lydia Miedema, Jouke Janze, David Miedema en niet op de foto Gert Jan Heerema

Ik (Gerben) mag zelf graag veel te hard gaan met het fietsen, maar ik heb tijdens de trainingen de lage cadans trainingen echt leren waarderen. Ik zit nu veel op mijn smarttrainer (binnen), waar de intervallen lekker laag kunnen om op de gewenste power output te komen. Ik merk dat ik in deze fase echt extra kracht heb opgebouwd.

Dit geldt ook voor het hardlopen, ik heb voorheen nooit echt heuvel trainingen gedaan maar ook die stonden voorgeschreven en ik heb het Emma viaduct in Groningen van beneden naar boven leren kennen 🙂

Ook hierbij heb ik ervaren dat er spieren aan het werk zijn gezet die ik normaal gesproken tijdens het hardlopen minder gebruik. Dit is heel helpend en ondersteunend voor mijn prestaties.

Maandelijkse clinics

De maandelijkse clinics zijn onderdeel van het programma . Het zijn mooie momenten om elkaar te ontmoeten en aan te moedigen, maar ook om praktische plannen te bespreken. De clinics zijn overigens ook beschikbaar als je geen halve triathlon als doel hebt komend jaar. Dus wil je eens proeven hoe het is om mee te trainen of gewoon een goeie sessie zwemmen, hardlopen of fietsen doen? En wil je waardevolle feedback krijgen per discipline? Doe dan zeker eens met een clinic mee!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven